Thursday 16 February 2012

FIRST ENTRY ABOUT MATH

This is my first entry. Budak yang baru belajar (blog).
First of all, aku memang tak tahu langsung nak posting apa kat blog ni.
Lama sangat fikir, lastly terlintas kat otak nak share about math.

Aku tahu orang ramai gunakan blog as “public diary” diorang.
But for me, kita tak patut share part of my life to public.
Sometimes we need our privacy.
Cukuplah sekadar share about our:
i) Kenangan indah
ii) Pengetahuan
iii) Kejayaan
iv) dll (yang +ve)

Math is already being  my passion since sekolah rendah lagi.
Alhamdullillah, dengan berkat usaha aku dan tak mahu dengar kata orang lain,
Orang ramai hasut cakap tak perlu ambil add math, subj. tu susah ar.
Akhirnya aku dapat catch up subject yang orang ramai benci dan selalu failed.
ADDITIONAL MATHEMATICS!!
Alhamdullillah lagi, add math tak pernah failed.
Highest pon just “87% = A” je, jarang dapat..
Tu pon if follow grading scale US bru dpt B+.

Siapa yang ambil add math SPM tolong teruskan membaca.
Yang tak,, if nak teruskan baca!! It's up to you.
Kau amik add math? Malas nak baca? kau yang rugi.
Tuhan lorongkan aku untuk bantu korang.
Yang aku nak share ni mungkin akan bantu korang satu hari nanti.

Ok, aku mulakan sesi belajar. (CHEWAHH!!)

Baiklah, entry aku hari ni memang macam cikgu.
Memang ambition aku pon nak jadi cikgu. (lecturer pon ok)
Entry nie aku nak share about CIRCULAR MEASURE ADD MATH.
Seriously, aku pelik tengok ramai cakap this topic senang(tapi ada tapi).
But, those people only said ia akan jadi susah bila soalan minta convert.

Pergh!! Pada aku soalan convert tu ar yang senang (macam bonus mark).
Actually nak convert "degree to radian" or "radian to degree" student cuma kena..
ingat satu benda je (nak kata rumus/formula macam bukan).


Dua2 benda tu sama je.
Ia telah pon diajar oleh guru anda.
Cuma anda je, entah perasan atau tak.
Pilih ar mana yang anda rasa selesa and senang ingat.
Maklumlah add math kan banyak sangat rumus kena ingat.
OK!! Misal ar anda ingat 180° = π rad.
Saya bagi soalan.

EXAMPLE :
Convert 74° into radian. [use π = 3.142 ]

SOLUTION :
 First of all wrote the degree like this.

74° = x rad
180° = π rad
Put the answer as x (unknown).
Did you see?


You see!! So easy,simple and direct.
Haih!! Tips untuk jawab soalan bab nie.
Tak kira apa jenis soalan pon yang keluar.
Sama ada type PAPER 1 or PAPER 2.
Korang kena jadikan kebiasaan routine  untuk tulis 180° = π rad.
Bukan nya susah pon. Berapa saat je untuk tulis “180° = π rad”.
Dan ingat kemudian tukarkan ia menjadi satu persamaan tunggal.
And solve it as you study when PMR.


SUMMARY :

1.     Put the degree and 180° as fraction.
2.     Then equal it with unknown over π rad.
3.     Cut the common “ ° and rad”
4.     Move the π to other side.
5.     Solve it using calculator.
6.     Find the answer.

guys!! Thank you sebab sudi luang masa untuk baca entry ni.
Harap dapat dimanfaatkan. Kalau tak faham tanyalah cikgu anda.
Actually benda ni simple je.
Budak form one pon ley buat.
Cuma kena tahu apa itu 180° = π rad.

Apa2 pon teruskan membuat latihan.
Tak ada cara lain.
And tawakal pada Allah.

Apa ar aku ni.
Awal2 entry da bebel pasal belajar..

APA-APA PON,,

Add math ni more to apply our knowledge about math.
Walau kita da masuk Form 4 & 5,
Janganlah dilupakan basic math masa PMR dulu.
Semua berkaitan.

THANK YOU AGAIN!!
:D
PEACE!!

No comments:

Post a Comment